Knooppunt Lummen: waarom reistijd tot Houthalen, niet tot Leuven of Antwerpen?

Het Verkeerscentrum krijgt wel eens de vraag waarom het op de tekstborden op het knooppunt Lummen (E313 en E314) de reistijden tot Houthalen-Helchteren afficheert, en niet kiest voor een reistijd op een langere afstand tot Leuven of Antwerpen.

De reistijd voor de beperkte afstand tot Houthalen-Helchteren is gekozen in functie van de structurele fileproblemen die er tijdens de avondspits zijn op de E314 van Lummen tot Houthalen-Helchteren richting Nederland. Die hebben doorgaans een fileterugslag op de E313 tot de omgeving van Ham. 



Het afficheren van reistijden tot Leuven en/of Antwerpen zou uiteraard interessant kunnen zijn, maar het is risicovol: het traject van respectievelijk 50 km en 60 km is immers veel te lang om voldoende betrouwbare reistijden te kunnen afficheren. De tijd die verloopt tussen het moment waarop een weggebruiker passeert bij het tekstbord met de reistijdinfo en zijn aankomst in Leuven of Antwerpen bedraagt minstens een halfuur, tijdens de spits vaak nog veel langer. In die tijd kan de verkeerssituatie uiteraard ingrijpend veranderen. Weggebruikers zouden de reistijd tot Leuven/Antwerpen, geafficheerd in Lummen, bijgevolg heel vaak als 'verkeerd' ervaren. Het is dus een bewuste keuze van het Verkeerscentrum om zo'n reistijd niet te afficheren.



In gelijkaardige situaties werken we soms met tussenbestemmingen. Bijvoorbeeld:

  • op de E313 in Geel-Oost: geafficheerde reistijd tot Ranst in plaats van tot Antwerpen-Oost
  • op de E40 in Merelbeke: geafficheerde reistijd tot Aalst in plaats van tot Groot-Bijgaarden