pagina afdrukken url versturen naar een vriend
nieuws
verkeersinformatie
indicatoren
studies
verkeerscentrum
veelgestelde vragen
links
contact
9 km file
uitzonderlijk
trend stabiel
details
Werken aan de weg: overzicht van grote werven in 2016
Glad op de weg?
Volg het verkeerscentrum via twitter
De Lijn routeplanner voor openbaar vervoer

Studies


Rapport Doorrekeningen Tolvrije Liefkenshoektunnel [update 05-12-13]

 

Welke mobiliteitseffecten kan je verwachten indien de Liefkenshoektunnel permanent tolvrij gemaakt wordt? Het Verkeerscentrum onderzocht deze vraag met behulp van modeldoorrekeningen voor het jaar 2009 (basistoestand). 

Door het tolvrij maken van de Liefkenshoektunnel zal er meer verkeer gebruikmaken van deze tunnel, met een maximale toename tijdens de ochtendspits met 700 personenwagens/uur en 400 vrachtwagens/uur, beide richtingen opgeteld. Dit extra verkeer zou voor een groot deel afkomstig zijn van de Westerscheldetunnel, waar wel tol betaald moet worden. In de Kennedytunnel zal het verkeer door deze maatregel maar zeer beperkt afnemen. Deze tunnel blijft dus verzadigd tijdens de spitsuren. Op andere delen van de R1 is er wel een zekere afname van de belasting tijdens de ochtendspits: ongeveer 200 personenwagens/uur en 100 tot 150 vrachtwagens/uur. Tijdens de avondspits zijn de verwachte effecten kleiner.

 

De doorrekeningen zijn uitgevoerd met behulp van het provinciaal verkeersmodel Antwerpen, versie 3.6.1.


Download volledig rapport - Doorrekeningen Tolvrije Liefkenshoektunnel  pdf (pdf 15,8 Mb)
 

 

 

 

              terug naar overzicht
 
 

gebruiksvoorwaarden | privacyverklaring