Campagne "30 dagen minder wagen": geef je auto vrijaf in juni

Logo campagne.

Netwerk Duurzame Mobiliteit voert in juni de campagne "30 dagen minder wagen" en roept de Vlamingen op om gedurende één maand hun auto vrijaf te geven. De deelnemers aan de actie ontvangen praktische tips, nieuwe routes en handige apps. Het doel: onze verplaatsingsgewoonten doorbreken door een maand lang te experimenteren met meer duurzame opties.

Je eigen wagen niet gebruiken tijdens de maand juni, lukt jou dat? Dat is de oproep van de campagne die zoveel mogelijk Vlamingen dertig dagen lang wil laten proeven van alternatieven voor hun eigen auto. Of je nu nieuwe fiets- en wandelroutes richting de bakker of het werk wil ontdekken, meer wil besparen op verplaatsingskosten of mee het verschil wil maken voor het milieu: elke reden is goed om je eigen wagen minder te gebruiken. Na je online inschrijving, ontvang je bovendien hapklare info over apps rond deelmobiliteit, prachtige wandelingen in je buurt en tonnen inspiratie voor winkelbezoeken zonder wagen.    

Voertuigen staan 95% van de tijd stil

Cijfers van het Belgische statistiekbureau Statbel leren dat er op 1 augustus 2021 in België bijna zes miljoen personenwagens waren ingeschreven. De afgelopen tien jaar steeg het aantal wagens jaarlijks gemiddeld met bijna 1%. Nochtans staan voertuigen 95% van de tijd stil.

Cijfers van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken tonen aan dat Vlamingen zich gemiddeld 2,4 keer per dag verplaatsen en liefst (65%) met de auto. Opvallend: ook meer dan de helft (52%) van alle "microtrips", verplaatsingen van vijf kilometer of minder, gebeurt met de wagen. Terwijl heel wat ritjes met de auto makkelijk af te leggen zijn te voet of met de fiets. De campagne “30 dagen minder wagen” wil dat cijfer van 52% graag naar beneden halen.

Bevraging deelnemers

"Deze campagne eindigt officieel eind juni maar idealiter evolueren we naar alle dagen minder wagen", zegt Laura Berthoud, campagnecoördinator bij Netwerk Duurzame Mobiliteit. "Daarom gaan we de ervaringen van alle deelnemers bevragen. Wij zorgen ervoor dat hun stem met een megafoon bij onze beleidsmakers terecht komt.De deelnemers krijgen voor aanvang van de campagne, tijdens en erna een korte survey voorgeschoteld waarin er gepeild wordt naar hun ervaringen. Zo leveren zij waardevolle input waarop nadien specifieke beleidsaanbevelingen kunnen gevormd worden voor de politiek en de beleidsmakers.

Het Netwerk Duurzame Mobiliteit werkt voor die adviezen nauw samen met de VUB-onderzoeksgroep Mobilise (deel van het Mobility, Logistics & Automotive Technology Research Centre of MOBI). Voor “30 dagen minder wagen” krijgt Netwerk Duurzame Mobiliteit ook de steun van vier mobiliteitspartners: De Lijn, NMBS, Blue-bike en Cambio.

Schrijf je in

Doe mee en laat je auto de hele maand juni aan de kant staan! Schrijf je meteen in voor de actie "30 dagen minder wagen" op de website van het Netwerk Duurzame Mobiliteit.

De campagne vormt de aanloop naar de jaarlijkse "Week van de Mobiliteit" in het najaar, waarbij de leden van het netwerk aandacht vragen voor meer veilige en aangenamere straten, wijken en wegen voor iedereen.