pagina afdrukken url versturen naar een vriend
nieuws
verkeersinformatie
indicatoren
studies
verkeerscentrum
veelgestelde vragen
links
contact
38 km file
normaal
trend dalend
details
Werken aan de weg: overzicht van grote werven in 2016
Volg het verkeerscentrum via twitter
De Lijn routeplanner voor openbaar vervoer
Status fietsersliften Antwerpen

Testsite voor verkeersmeetsystemen op E34/E313


- Wat is het nut van een testsite voor verkeersmeetsystemen?

- Waar bevindt zich de testsite?
- Waarom werd voor deze locatie gekozen?
- Hoe worden de testen uitgevoerd?
- Wat gebeurt er met de gegevens die op de testsite verzameld worden?
- Kunnen de systemen op de testsite "flitsen"?
- Wisselt het Verkeerscentrum Vlaanderen de testresultaten uit met andere instanties?

Meer informatie over verkeersmeetsystemen.


Wat is het nut van een testsite voor verkeersmeetsystemen?

Op de testsite wordt nagegaan wat de voor- en nadelen zijn van een systeem.
Enkele criteria hierbij zijn:

  • de kwaliteit en betrouwbaarheid van de meetgegevens;
  • het gebruiksgemak op het gebied van installatie, afregeling, onderhoud;
  • de werking van de systemen in verschillende weersomstandigheden (regen, mist, dag, nacht, schemering, ...);
  • de werking van de systemen bij vlot verkeer - druk verkeer - file.

 

Deze testen in reŰle omstandigheden zijn nodig. In een testlaboratorium zijn de omstandigheden immers vaak ideaal. Op de testsite is dit niet het geval. Hier gaan we de invloed van slecht weer, file, slechte zichtbaarheid, ... na op de kwaliteit van de verkeerssystemen.De testsite geeft ook de mogelijkheid om de systemen van verschillende fabrikanten op hetzelfde moment in dezelfde omstandigheden te vergelijken.

Dankzij de testsite vermijden we dat de Vlaamse Overheid investeert in systemen die niet de gewenste resultaten opleveren wanneer ze ge´nstalleerd zijn.


Waar bevindt zich de testsite?

De testsite vindt u op de E34/E313 Luik - Antwerpen 19 ter hoogte van de parking in Ranst.

 

terug naar boven

 

Waarom werd voor deze locatie gekozen?

Deze locatie heeft een heel aantal voordelen:

  • de samenstelling van het verkeer is zeer gevarieerd: personenwagens, vrachtwagens, motoren, bestelwagens, ... ; verschillende nationaliteiten; route voor ADR-transporten; enz.;
  • er staat regelmatig file;
  • de testsite is gemakkelijk te bereiken om nieuwe apparatuur te installeren of om controles uit te voeren;
  • veiligheid: de testsite is op verschilllende manieren toegankelijk en dankzij een betonnen stootband is het controlegebouw afgeschermd van het verkeer;
  • het wegdek werd recentelijk vernieuwd. Hierdoor verkleint de kans dat de sensoren die het Verkeerscentrum in de weg heeft laten aanbrengen, op korte termijn worden verwijderd bij wegenwerken. Deze verniewing garandeert ook een vlak wegdek en dit is noodzakelijk voor het Weigh In Motion-systeem .

 

Hoe worden de testen uitgevoerd?

Op de testsite bevinden zich een aantal vaste meetsystemen. Deze hebben in het verleden reeds bewezen dat ze goede resultaten opleveren. Om zeker te zijn van hun nauwkeurigheid worden ze regelmatig streng gecontroleerd. Zij worden gebruikt als referentiesystemen.

De resultaten van verkeersmeetsystemen die getest worden, vergelijkt het Verkeerscentrum met de gegevens van de referentiesystemen. Daarnaast worden verschillende geteste meetsystemen ook met elkaar vergeleken.

 

terug naar boven

 

Wat gebeurt er met de gegevens die op de testsite verzameld worden?

De gegevens van de testen worden gebruikt om na te gaan wat de kwaliteit is van de verkeersmeetsystemen. Zo kan de Vlaamse Overheid beslissen in welke meetsystemen er best kan ge´nvesteerd worden.

 

Kunnen de systemen op de testsite "flitsen"?

De systemen op de testsite worden niet gebruikt om aan verkeershandhaving te doen. U kan dus niet beboet worden naar aanleiding van resultaten die de geteste systemen opleveren.

Om dit kenbaar te maken, zal de Vlaamse Overheid een aankondigingsbord plaatsen ter hoogte van de testsite. Deze aankondiging heeft twee bedoelingen:

  • vermijden dat de apparatuur bewust beschadigd wordt, zoals soms met "flitspalen" gebeurt
  • voorkomen dat weggebruikers plots gaan remmen op deze locatie. Dit zorgt immers voor gevaarlijke situaties voor de achterliggers.

 

Wisselt het Verkeerscentrum de testresultaten uit met andere instanties?

De middelen en de mankracht van de Vlaamse Overheid zijn beperkt. Daarom wisselen we testresultaten en ervaringen uit met andere organisaties. Zo werken we samen met:
- het Testcentrum voor Verkeerssystemen van Rijkswaterstaat in Nederland
- het Opzoekingscentrum voor de Wegenbouw (OCW)
- de Waalse wegenadministratie (MET) en het Waals Verkeerscentrum (PEREX)

 

 

terug naar boven

gebruiksvoorwaarden | privacyverklaring