Evaluatie spitsstrook E314 Aarschot - Wilsele
Enkele conclusies van de evaluatie:
- In de zone op de E314 tussen Tielt-Winge en Parking Rotselaar wordt dankzij de spitsstrook richting Leuven nu een groter verkeersvolume verwerkt en kan het verkeer vlotter rijden. Toch vertraagt het verkeer nog altijd een beetje ter hoogte van Tielt-Winge.
- Vanaf Holsbeek verloopt de verkeersdoorstroming nu minder vlot dan voor de aanleg van de spitsstrook. En meer naar Leuven toe vertraagt het verkeer almaar meer. Terwijl dat vroeger niet het geval was, staat er nu file ter hoogte van complex Herent, waar de weginrichting nochtans niets veranderd is.
- De spitsstrook heeft dus geleid tot een verplaatsing van de dagelijkse file op de E314 richting Leuven. En door die verplaatsing schoven ook de incidenten op.
- Individuele weggebruikers die alleen rijden op het eerste deel van het traject van de spitsstrook hebben een kleine winst in reistijd, maar de reistijd van het totale verkeer over hele traject Tielt-Winge tot Herent valt nu hoger uit dan voor de aanleg van de spitsstrook.
In dit rapport evalueert het Verkeerscentrum de effecten van de nieuwe spitsstrook. Terwijl uit een eerdere evaluatie al bleek dat de spitsstrook op de E314 tussen Wilsele en Aarschot in de richting van Lummen het fileprobleem op dat traject heeft opgelost, geeft de evaluatie van de spitsstrook voor verkeer in de richting van Leuven een meer genuanceerd beeld.