pagina afdrukken url versturen naar een vriend
nieuws
verkeersinformatie
indicatoren
studies
verkeerscentrum
veelgestelde vragen
links
contact
65 km file
trend stijgend
Werken aan de weg: overzicht van grote werven in 2016
Volg het verkeerscentrum via twitter
De Lijn routeplanner voor openbaar vervoer

Veelgestelde vragen


Waarom wordt voor de Antwerpse Ring 'rijrichting 1 en 2' gebruikt en niet 'binnen- en buitenring' zoals voor de Brusselse Ring?

Hiervoor bestaan meerdere redenen:

Midden jaren ’90 besliste de toenmalige wegenadministratie* om het gesloten geheel aan snelwegen rond Antwerpen te gaan bewegwijzeren als "de Antwerpse Ring". Op twee manieren kon je nu via de Antwerpse Ring van punt A naar punt B rijden. De rijrichting aanduiden zoals voorheen 'richting Nederland' of 'richting Gent' volstond daardoor niet meer. Daarom werd het systeem 'richting 1- richting 2' ingevoerd: '1' voor rijden in wijzerzin, '2' voor rijden in tegenwijzerzin. De voornaamste argumenten vóór deze cijfercodes was dat ze zeer kort én taalonafhankelijk zijn. Erg geschikt dus voor communicatie via bewegwijzering en dynamische signalisatie. Bij problemen in één richting, kan het verkeer via de andere richting omgeleid worden naar dezelfde bestemming.

 

Voor de Brusselse ring gebruikt VRT-radio sinds begin jaren ‘90 al de termen 'binnenring' en 'buitenring'. Deze benamingen hebben het voordeel dat ze in auditieve boodschappen zoals verkeersberichten op radio zeer goed te begrijpen zijn. Voor signalisatie langs de weg, zijn deze woorden echter vrij lang en verschillen ze slechts drie letters van elkaar. Voor een voorbijrijdende bestuurder geen evidentie om het verschil te onderscheiden. Bovendien zijn ze niet taalonafhankelijk.

In 2005 werd het concept '1 en 2' voor Antwerpen overgenomen door de verkeersredacties van de diverse radiostations. 

Beide systemen hebben hun voor- en nadelen. Het Verkeerscentrum kiest ervoor om consequent gebruik te maken van de benamingen die vermeld staan op de borden langs de weg, zowel voor verkeerssturing als voor verkeersinformatie. Alleen op die manier kunnen weggebruikers die niet vertrouwd zijn met de verkeerssituatie de verkeersinformatie begrijpen.

 

*Het Verkeerscentrum bestond toen nog niet.

laatste update: 27/01/2016

 

 

terug naar overzicht                                    << vorige | volgende >>

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

gebruiksvoorwaarden | privacyverklaring