Leonardtunnel krijgt tweede leven: twee jaar renovatiewerk

Brussel
Vlaamse ruit
Werken in de Leonardtunnel.

Van april 2023 tot begin 2025 renoveert het Agentschap Wegen en Verkeer de Leonardtunnel in Tervuren. De Leonardtunnel ligt op de kruising van de Brusselse ring R0 en de E411 tussen Brussel en Namen. Het tunnelcomplex heeft vier kokers op twee niveaus. In een eerste fase, van april 2023 tot het voorjaar van 2024, wordt gewerkt in de twee kokers op de Brusselse ring. Daarna zijn de twee kokers van de E411 aan de beurt. Begin 2025 is alles klaar.

De Leonardtunnel werd geopend in 1976 en is dringend aan vernieuwing toe. .Sinds de bouw in de jaren '60 en '70 van de vorige eeuw heeft de tunnel het zwaar te verduren gehad. Het beton is aangetast door dooizouten, uitlaatgassen en insijpelend grondwater. De renovatie is nodig om zijn levensduur te verlengen. Op een gemiddelde werkdag/schooldag in 2022 verwerken de twee tunnelkokers op de Brusselse ring samen een totaal van 58.280 voertuigen. In de kokers op het niveau van de snelweg E411 telde het Verkeerscentrum gemiddeld 44.034 voertuigen.

Ter voorbereiding van de renovatie werden in 2022 al de brandwerende wandpanelen met asbest verwijderd door een gespecialiseerde firma. Er werd toen ook tijdelijke wandverlichting geplaatst. Vanaf 2023 gaan de werken voor de grondige opknapbeurt dus in een hogere versnelling. De aannemersfirma zal vooral 's nachts werken om de hinder voor de weggebruikers zoveel mogelijk te beperken. Dat gebeurt van maandag tot en met vrijdag, tussen 21u en 5u30 (op zaterdagochtend duurt de sluiting tot uiterlijk 8u). De Leonardtunnel op de Brusselse ring is dan telkens volledig afgesloten in beide richtingen en het verkeer rijdt bovengronds om in de buurt. Overdag is de tunnel gewoon open.

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters: “Veel van onze bruggen en tunnels werden gebouwd in de jaren ‘60 en ‘70 en zijn ondertussen sterk verouderd. Om die historische onderhoudsachterstand efficiënt aan te pakken en de veiligheid te garanderen, werk ik met een plan van aanpak 2020-2030 en trek ik ongezien grote bedragen uit. De staat van onze bruggen en tunnels verbeteren, staat dan ook heel hoog op mijn prioriteitenlijst. Zo investeer ik deze legislatuur 200 miljoen euro in de dringende vernieuwingen op kortere termijn van de tunnels. Voor de renovatie van De Leonardtunnel gaat het om 28 miljoen euro. Een broodnodige investering waarmee we de veiligheid willen garanderen en de levensduur willen verlengen.”

Bekijk in deze video hoe de renovatie van de Leonardtunnel technisch aangepakt wordt. Meer gedetailleerde info over het project vindt u op de website van het Agentschap Wegen en Verkeer.