Technische controlezaal laat ruim 16.850 technische interventies uitvoeren

Technische controlezaal.

Wie Vlaams Verkeerscentrum zegt, denkt vaak spontaan aan de verkeerscontrolezaal waar 20 verkeersleiders het dynamisch verkeers- en tunnelbeleid uitvoeren op de Vlaamse snelwegen. Maar het Verkeerscentrum heeft ook een tweede controlezaal: VTC*. Dat is de technische controlezaal en meldkamer voor alle defecten en averijen aan technische installaties. In 2021 gaf VTC 16.858 keer een opdracht voor een dringende interventie aan een installatie op een weg. Daarnaast liet VTC ook 671 keer uitrukken voor gevaarlijke situaties, zoals putten in het wegdek of obstakels op de weg.

Controle van duizenden technische installaties

In de technische controlezaal van het Verkeerscentrum houden 14 technisch operatoren de klok rond toezicht op het goed functioneren van duizenden installaties van de Vlaamse overheid bij snelwegen, gewestwegen en in een aantal gevallen ook waterwegen. Het gaat bijvoorbeeld om verkeerslichten, wegverlichting, dynamische signalisatie, sluizen en pompen. 

Het VTC-team registreert defecten, storingen en averijen en geeft opdracht tot een (eventueel voorlopige) herstelling. Buiten de kantooruren ondersteunt VTC ook de wegendistricten van het Agentschap Wegen en Verkeer bij het kanaliseren van telefonische oproepen van diverse melders, zoals de politie, in het kader van de winterdienst of gevaarlijke situaties op de weg. 

Ruim 16.850 opdrachten voor herstellingen

De technisch operatoren hadden in 2021 weer de handen meer dan vol. Dat blijkt uit nieuwe jaarcijfers over hun dienstverlening. Ze gaven in totaal 16.858 keer een opdracht voor een eerstelijnsinterventie aan een technische installatie bij een weg. Een heel pak dus, al waren het er toch 730 minder dan in 2020. 

Met een aandeel van 44% van de werkopdrachten leverden de verkeersregelinstallaties de meeste problemen op. Daarnaast waren er ook heel wat opdrachten met betrekking tot wegverlichting (23%), camera’s (6%), tunneltechnieken (6%), installaties van het dynamisch verkeersmanagement (6%) en van de zone 30 in steden en gemeenten (4%).

Ook 671 ingrepen voor gevaarlijke situaties

Naast de werkopdrachten voor herstellingen van technische installaties maken de operatoren er ook om gevaarlijke situaties voor weggebruikers op te lossen. In 2021 maakten ze daarvoor 671 opdrachten, ofwel een honderdtal meer dan het jaar voordien. 

De helft van de aangepakte gevaarlijke situaties was het gevolg van problemen aan het wegdek, voornamelijk putten en verzakkingen. Maar vaak hadden ze ook te maken met beschadigde weginfrastructuur (onder meer signalisatie, portieken, vangrails, geluidsmuren) en obstakels op de weg.

Pittige start van 2022 door storm Eunice

2022 heeft zich intussen ook al stevig laten voelen in VTC. In de vorm van storm Eunice. Tijdens zijn doortocht in februari was het alle hens aan dek: de operatoren hadden in 24 uur tijd maar liefst 470 telefooncontacten en ze lieten 225 dringende ingrepen uitvoeren op het terrein. Die waren vooral het gevolg van verdraaide en/of losgerukte verkeerslichten en obstakels op de weg, zoals bomen en verkeersborden. 

* VTC staat voor Verkeerscentrum Technische Controlezaal