Dynamisch verkeers- en tunnelmanagement
Vanuit onze verkeerscontrolezaal worden het verkeer op de Vlaamse snelwegen en in de tunnels permanent bewaakt, geleid en gestuurd. Onze verkeersleiders monitoren het verkeer met onder meer camera’s, meetlussen in het wegdek en data uit navigatieapps. Bij incidenten grijpen ze onmiddellijk in via dynamische wegsignalisatie: ze waarschuwen voor hinder via tekstborden, ze kruisen rijstroken af op de rijstrooksignalisatie boven de weg, ze openen spitsstroken en omleidingen. Bij dat incidentmanagement werken ze nauw samen met de hulpdiensten, onder meer de Federale Wegpolitie, die een detachement heeft in het Verkeerscentrum. Tot slot neemt het Verkeerscentrum ook een centrale rol op in het minderhinderbeleid bij de planning van grote werven en evenementen.
Aandacht voor tunnelveiligheid
We hebben bijzondere aandacht voor de tunnels, vooral de tunnels die op het drukke Trans-Europees Vervoersnetwerk (TEN‑V) liggen. Met extra sensoren bewaken we het veilig gebruik van de tunnels en we beantwoorden oproepen van de noodtelefoons in de tunnels. Bij incidenten starten de verkeersleiders aan onze tunneldesks meteen de afhandeling en eventuele evacuatie op. Ze ondersteunen tegelijk ook de hulpdiensten op het terrein, onder meer door de ventilatie- en pompsystemen van de tunnels te bedienen.
Controle van technische infrastructuur
De operatoren in onze technische controlezaal houden de klok rond toezicht op het goed functioneren en de goede staat van de infrastructuur van AWV. Het gaat bijvoorbeeld om verkeerslichten, wegverlichting, dynamische signalisatie, tunneltechnieken, enz. Ze registreren defecten, storingen en schade, geven opdracht tot (tijdelijke) herstelling en begeleiden nadien ook de technische diensten bij hun herstellingswerk op het terrein.
Databeheer en verkeerskundig onderzoek
Onze meetdata dienen niet alleen voor verkeers- en tunnelmanagement. We leiden er ook verkeersindicatoren uit af om verkeersevoluties statistisch in kaart te brengen en we gebruiken de uitgebreide data voor divers verkeerskundig onderzoek. We screenen het weggennet op knelpunten en bestuderen maatregelen en regelscenario’s om het verkeer vlotter en veiliger te maken. We beheren ook de data van de automatische fietstellingen op drukke fietslocaties bij gewestwegen. Bij dat alles zijn we altijd op zoek naar mogelijkheden om nieuwe technologieën in te zetten en samen te werken met serviceproviders.
Actuele verkeersinformatie
Loopt het verkeer ergens vast, dan willen we de weggebruikers snel waarschuwen en informeren. Daarom delen we onze realtime verkeersinformatie systematisch met het grote publiek, onder meer via onze website, X (voorheen Twitter), open data en TMC. Peter Bruyninckx, onze woordvoerder, geeft tekst en uitleg in de media.
IT-processen
Het Verkeerscentrum draait op gespecialiseerde technische infrastructuur en IT-processen, bijvoorbeeld voor de bediening, bewaking en monitoring van dynamische wegsignalisatie en tunnelapparatuur. Die instrumenten en processen worden ontwikkeld en beheerd in eigen huis.