Campagne: geef het goede voorbeeld en vorm de reddingsstrook!

Affiche campagne reddingsstrook.

Nog lang niet alle weggebruikers in Vlaanderen zijn vertrouwd met het principe van de reddingsstrook. Twee jaar na de invoering in de Belgische wegcode kan slechts twee op de drie Vlaamse bestuurders een juiste definitie van de reddingsstrook geven, zo blijkt uit een studie van Ipsos. Sensibilisering is en blijft dus nodig. Vandaar dat het Agentschap Wegen en Verkeer in januari een nieuwe campagne voert.

Een reddingsstrook vormen is verplicht wanneer er zich file vormt, ongeacht de oorzaak van die file. En het principe is ook eenvoudig. Op een weg met meer dan één rijstrook rijd je bij file zoveel mogelijk naar links vanop de linkerrijstrook. Al de andere voertuigen wijken maximaal uit naar rechts zonder de witte lijn van de pechstrook te kruisen (tenzij dat echt niet anders kan).

Campagnes werken, maar sensibilisering blijft nodig

Campagnes om te informeren over de reddingsstrook blijken gelukkig wel een positieve impact te hebben. 71% van de mensen die in 2022 de campagne over de reddingsstrook zagen, zegt spontaan een reddingsstrook te vormen, tegenover 51% van de weggebruikers die niks van de campagne hadden gemerkt. Campagnes zorgen er ook voor dat mensen over de reddingsstrook praten: ongeveer de helft van wie de campagne hadden gezien, heeft er met anderen over gepraat. De cijfers komen uit online interviews die Ipsos in 2022 met 600 autobestuurders in Vlaanderen heeft gevoerd.

Geef het goede voorbeeld

Het principe van de reddingsstrook is simpel: maak plaats voor de hulpdiensten zodra er zich een file begint te vormen. Geef het goede voorbeeld en de bestuurders van de andere  voertuigen zullen vaak je voorbeeld volgen.

Het is erg frustrerend voor hulpverleners om de staart van een file te bereiken en te zien dat de reddingsstrook nog gevormd moet worden”, zegt Maarten Van Severen, hoofd van Netwerk Brandweer, de koepelorganisatie van de 20 Vlaamse hulpverleningszones. “We helpen slachtoffers veel sneller wanneer we in één vlotte beweging tot op de plaats van het incident kunnen rijden.” Verkeersleiders in het Verkeerscentrum zien ook dat na de doorrit van de hulpdiensten mensen vaak weer in het midden van de rijstrook rijden. Nochtans is de regel duidelijk en logisch: hou de reddingsstrook aan zolang de file duurt.

Nieuwe campagne met William Boeva

Gedurende de hele maand januari voert het Agentschap Wegen en Verkeer opnieuw een sensibliseringscampagne. Affiches bij de snelwegen en boodschappen op 64 dynamische tekstborden brengen de reddingsstrook onder de aandacht, terwijl de VRT-verkeersredactie luisteraars in haar verkeersbulletins herinnert aan de reddingsstrook. Stand-upcomedian William Boeva leent zijn stem en gezicht aan de campagne op social media. Hij leidt u door het verkeer en herinnert aan de reddingsstrook. Waze-gebruikers kunnen hier zijn stem downloaden.

Meer info op speciale webpagina

Dit camerabeeld gemaakt op de E40 toont een goede reddingsstrook. Doordat de weggebruikers spontaan plaats hebben gemaakt, kan het voertuig van de hulpdiensten vlot doorrijden naar het incident verderop. Hoe, waar en wanneer een reddingsstrook vormen? Op een speciale pagina op de website van het Agentschap Wegen en Verkeer vindt u alle informatie.