Agenda tunnelsluitingen

De tunnels op de Vlaamse hoofdwegen krijgen regelmatig een grondige onderhoudsbeurt. Om de hinder voor de weggebruikers zo klein mogelijk te houden, gebeurt dat 's nachts. De onderhoudsbeurt verloopt telkens volgens dezelfde procedure: de tunnelkoker wordt tijdelijk afgesloten en het verkeer wordt omgeleid: ofwel door de tunnelkoker waarin die nacht niet wordt gewerkt, ofwel bovengronds in de buurt.
Af en toe worden tunnels ook afgesloten voor specifieke technische ingrepen of herstelling. Dan wordt ernaar gestreefd om dezelfde sluitingsprocedures en timing te hanteren. Als een sluiting plaatsvindt om een andere reden dan regulier onderhoudswerk, wordt dat extra vermeld in de tunnelkalender.
- Klik in de tunnelkalender hieronder op de naam van de tunnel om de data, de timing en de procedures (omleiding) van de komende sluitingen te bekijken.
- De eerstvolgende tunnelsluitingen staan ook verzameld in een overzicht bij VERWACHTE HINDER elders op deze website (onderaan op die pagina).
- Wilt u de geplande sluitingen van alle tunnels bundelen in een handige lijst per maand? Raadpleeg de MAANDPLANNINGEN (maand naar keuze).
De Brabantstunnel is gelegen op de Frankrijklei (N1) onder het Operaplein in het centrum van Antwerpen. Hij bestaat uit twee aparte tunnelkokers en vormt de verbinding tussen het noorden en het zuiden van de stad. De tunnel wordt beheerd door Stad Antwerpen, maar krijgt permanente camerabewaking van het Vlaams Verkeerscentrum.
De tunnelkokers werden genoemd naar de zussen Jeanne en Jos Brabants, Antwerpse boegbeelden uit de balletwereld. De Jeanne Brabantstunnel loopt van noord naar zuid en verbindt de Italiëlei met de Frankrijlei. De Jos Brabantstunnel loopt van zuid naar noord en verbindt de Frankrijklei met de Italiëlei.
Tijdens afsluitingen van de Jeanne Brabantstunnel gelden deze bovengrondse omleidingen waarbij een verschil wordt gemaakt tussen lokaal bestemmingsverkeer en bovenlokaal doorgaand verkeer:
- Verkeer met een lokale bestemming rijdt in de buurt van de tunnel om via de zijrijbaan van de Italiëlei (N1), de Kipdorpbrug, de Franklin Rooseveltplaats, de Van Ertbornstraat, de Quellinstraat en de Maria-Theresialei.
- Doorgaand bovenlokaal verkeer vermijdt de omgeving van het Operaplein en de stadskern door om te rijden via de Singel (Ijzerlaan/Slachthuislaan/Noordersingel; R10), de Plantin en Moretuslei (N184), de Quinten Matsijslei en de Maria-Theresialei.
Tijdens afsluitingen van de Jos Brabantstunnel gelden deze bovengrondse omleidingen:
- Verkeer met een lokale bestemming rijdt in het stadscentrum om via de Maria-Theresialei, de Quellinstraat, de Van Ertbornstraat, de Osystraat, de Van Maerlantstraat en de Vondelstraat.
- Doorgaand bovenlokaal verkeer vermijdt de stadskern door om te rijden via de Maria-Henriëttalei, de Van Eycklei, de Plantin en Moretuslei en de Singel (Noordersingel/Slachthuislaan/Ijzerlaan; R20).
De maximaal toegelaten hoogte voor voertuigen in de Brabantstunnel bedraagt 2,90 meter. Er geldt een maximumsnelheid van 30km/u die gehandhaafd wordt met trajectcontrole.
De Van Eycktunnel, de Blauwetorentunnel en de Gasthuistunnel onder de Leien in de buurt van de Nationale Bank in het centrum van Antwerpen zijn gedurende twee opeenvolgende nachten in beide richtingen afgesloten tussen 20u en 6u.
Tijdens de afsluiting van de tunnels rijdt alle verkeer (ook de hulpdiensten) bovengronds om.
De maximaal toegelaten hoogte voor voertuigen in de tunnels bedraagt 2,80 meter.
Het Verkeerscentrum is de centrale controlekamer voor tunnels in Vlaanderen. Met sensoren en camera’s bewaken onze verkeersleiders de klok rond het veilig gebruik van ruim 20 tunnels en hun installaties (veiligheidsuitrusting, ventilatie, verlichting, pompen, enz.). Extra aandacht gaat uit naar de tunnels op het drukke TEN-V-netwerk (Trans-Europees Vervoersnetwerk), namelijk: Kennedytunnel (R1), Craeybeckxtunnel (E19), Tijsmanstunnel (R2), Beverentunnel (R2) en Vierarmentunnel (R0).
Bij een incident of een calamiteit in een tunnel starten de verkeersleiders onmiddellijk de afhandeling en eventuele evacuatie op. Daarbij kunnen ze eventueel gesproken boodschappen met veiligheidsinstructies uitsturen naar de autoradio van elk voertuig in de tunnel. Voorts ondersteunen ze de hulpdiensten op het terrein, onder meer door ventilatie- en pompsystemen te bedienen. Weggebruikers met pech in een tunnel kunnen de hulp van onze controlezaal inroepen via de noodtelefoons. Er wordt dan meteen bijstand gestuurd.
De Liefkenshoektoltunnel (R2) wordt beheerd en uitgebaat door de NV Tunnel Liefkenshoek.