"Daar is gevaar": nieuwe campagne tegen negeren van rode kruisen

Affiche tegen roodkruisnegatie.

Met een affichecampagne in mei wil het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) de weggebruikers bewust maken van de gevaren van het negeren van rode kruisen op de dynamische signalisatie boven de weg. Wanneer daar een rood X verschijnt, is de rijstrook daaronder afgesloten en mag ze niet gebruikt worden. Maar nog te vaak negeren bestuurders het rode kruis of reageren ze er te laat op. Ze begaan daarmee niet alleen een zware verkeersovertreding, maar brengen ook zichzelf en anderen in levensgevaar. Met de affiches hoopt AWV hun gedrag te kunnen bijsturen.

Een rijstrook wordt niet zomaar “afgekruist”. Het gebeurt wanneer een rijstrook versperd is door een incident of een obstakel, wanneer er werken worden uitgevoerd of wanneer een spitsstrook dicht is. Door de rijstrook met een rood kruis tijdelijk buiten dienst te stellen, kan de veiligheid verzekerd worden van de mensen die op dat moment op die rijstrook staan: gestrande weggebruikers, wegenwerkers en hulpverleners zoals de wegpolitie, brandweer, takelaars en ambulanciers. Zo’n rood kruis negeren, kan dus nefaste gevolgen hebben. Zelfs een voertuig dat komt aangereden met een snelheid van 50 km/u kan levensgevaarlijk zijn voor mensen die zich onbeschermd op de weg bevinden. Is het niet door een rechtstreekse aanrijding, dan mogelijks wel door rondvliegende brokstukken. Maar ook de overtreder zelf kan bij een aanrijding ernstig gewond geraken.

Tijdens de dagelijkse verkeersmonitoring stellen de verkeersleiders in de controlezaal van het Vlaams Verkeerscentrum vast dat er verscheidene factoren zijn waarom sommige bestuurders een rood kruis negeren, al dan niet bewust:

  • Het ontbreken van een fysieke versperring op de afgekruiste rijstrook: men ziet de reden voor het rood kruis nog niet en men negeert het kruis dus.
  • File, waardoor het de overtreder een voordeel oplevert als hij deze file over de afgesloten (niet versperde) rijstrook (deels) kan voorbijsteken.
  • De aanwezigheid van een afrit of aansluiting naar een andere snelweg.
  • Andere weggebruikers die het rode kruis negeren (een klein aantal is voldoende), waardoor de psychologische drempel verlaagt om hetzelfde te doen.
  • Het eerste kruis van een reeks of een eerste kruis na een oprit negeert men doorgaans sneller dan wanneer met een tweede of derde kruis tegenkomt.

Een rood kruis boven een rijstrook geeft aan dat die rijstrook gesloten is. Het is dan strikt verboden om in die rijrichting op de rijstrook te rijden, ook al is er geen directe aanleiding te zien. Onder een rood kruis rijden is hetzelfde als door het rode licht rijden op een kruispunt. Een zware verkeersovertreding!

Als u een rood kruis ziet boven de rijstrook waarop u rijdt, is er maar één mogelijkheid: zo snel mogelijk, maar veilig, de rijstrook leeg maken door te ritsen. Ook al lijkt de weg voor u helemaal leeg. De plaats om te ritsen is overigens net voor het portiek met het rode kruis, zelfs als de rijstrook pas een heel eind verderop fysiek versperd is.

Wie betrapt wordt op roodkruisnegatie, riskeert een boete van 174 euro.