Sinds 9 augustus 2024 is tijdens de weekends verkeer van meer dan 3,5 ton niet toegelaten op het viaduct van Vilvoorde op de Brusselse binnenring. Veel bestuurders blijven dat verbod echter negeren. Daarom wordt vanaf vrijdagavond 11 oktober een fysieke barrière geïnstalleerd in de buurt op de R0 voor verkeer richting Zaventem.
Hardnekkig negeren van verbod voor zwaar verkeer
Bouwheer De Werkvennootschap NV is bezig met een totaalrenovatie van het viaduct op de Brusselse ring R0 in Vilvoorde. Haar aannemersfirma startte begin augustus met werkzaamheden die niet uitgevoerd mogen worden bij trillingen, zoals zeer precies laswerk aan de stalen draagstructuur van de brug.
Zwaar verkeer doet het viaduct echter te veel doorbuigen. Het weren van voertuigen zwaarder dan 3,5 ton in de weekends bleek dan ook de enige manier te zijn om het doorbuigen te beperken. Het verbod geldt elk weekend vanaf vrijdagavond 23u tot maandagochtend 4u op de binnenring, dus voor verkeer in de richting van Zaventem. De maatregel geldt tot voorjaar 2026.
In de feiten blijkt een aanzienlijk aantal chauffeurs het verbod echter negeren. Tijdens het eerste weekend van oktober respecteerde 63% van de chauffeurs het verbod, maar werd het dus ook weer genegeerd door zo’n 37% van hun collega's.
Fysieke maatregelen nodig
Aangezien het noodzakelijk is om alle trillingen te vermijden voor het laswerk, dringen fysieke maatregelen zich dus op. Daarom plaatst de aannemersfirma vanaf het tweede weekend van oktober een hoogtebegrenzer met een maximale doorrijhoogte van 3 meter over de binnenring. Die fysieke barrière wordt elk weekend opnieuw geïnstalleerd net na de laatste afrit voor het viaduct: afrit [6] Koningslo-Vilvoorde.
Enkele honderden meters daarvoor worden bestuurders op de linkse rijstrook en de middenrijstrook van de binnenring al gewaarschuwd door een flexibele hoogtebegrenzer. Op die manier kunnen zij alsnog tijdig de binnenring verlaten via afrit 6.
Werken aan de Ring
De totaalrenovatie van het viaduct van Vilvoorde is een onderdeel van het programma ‘Werken aan de Ring’. Met dat programma werkt De Werkvennootschap, een projectvennootschap dat door de Vlaamse overheid werd opgericht om grote infrastructuurprojecten te verwezenlijken, aan een betere mobiliteit en leefbaarheid op en rond de Brusselse ringweg R0. Er wordt de komende jaren geïnvesteerd in beter openbaar vervoer, de herinrichting van de ring en vlottere fietsverbindingen.
Meer info: www.werkenaandering.be