Hou afstand: nieuwe campagne tegen gevaren van bumperkleven

Affiche tegen bumperkleven.

Onvoldoende afstand houden, leidt tot bijna duizend ongevallen per jaar op onze autosnelwegen. Daarom voert het Agentschap Wegen en Verkeer in augustus een sensibiliserende campagne tegen bumperkleven. Affiches bij de Vlaamse snelwegen waarschuwen voor de gevaren en roept bestuurders op om de "tweesecondenregel" toe te passen voor meer verkeersveiligheid.

Te dicht op de voorganger rijden, is een gevaarlijke verkeersovertreding en dus strafbaar volgens de wegcode. Toch houden nog te veel bestuurders onvoldoende rekening met de noodzakelijke veiligheidsafstand. Uit een observatie van bijna 4 miljoen wagens en 400.000 vrachtwagens door Vias institute in 2023 blijkt dat bijna 6 op de 10 autobestuurders bumperkleven, kortom 58% van hen. Vrachtwagenchauffeurs doen het iets beter: bij hen respecteert ongeveer een derde de veiligheidsafstand niet. Vooral op de tweede en de derde rijstrook is bumperkleven een groot probleem. En op weekdagen komt bumperkleven meer voor dan in het weekend. 

Vaak in combinatie met vermoeidheid, gsm-gebruik achter het stuur of overdreven snelheid leidt bumperkleven jaarlijks tot zo’n duizend ongevallen op de snelwegen. “Bumperkleven is niet enkel een grote frustratie van de Vlaming, maar ook de oorzaak van heel wat zware verkeersongevallen. Door te dicht op je voorligger te rijden, heb je geen kansen meer om uit te wijken wanneer die bijvoorbeeld plots moet stoppen voor een naderende file”, zegt minister van Mobiliteit en Openbare Werken Annick De Ridder.

Twee seconden volgafstand

Wat is een veilige volgafstand? Het antwoord hangt af van meerdere factoren: het type voertuig, de weersomstandigheden en de gereden snelheid. Grosso modo geldt: hoe zwaarder je voertuig, hoe natter het wegdek en hoe sneller je rijdt, hoe meer afstand je moet houden om het veilig te houden. Vrachtwagens moeten buiten de bebouwde kom altijd een afstand van 50 meter in acht nemen. 

Voor autobestuurders preciseert het verkeersreglement de volgafstand vandaag nog niet, maar daar komt verandering in. De nieuwe wegcode is concreet en definieert ‘voldoende veiligheidsafstand’ als de afstand die het voertuig aflegt gedurende minstens twee seconden op een weg waar de maximumsnelheid hoger is dan 50 km/u. 

De twee seconden kan een bestuurder eenvoudig tellen door een vast referentiepunt te kiezen waar zijn voorligger passeert, zoals een verlichtingspaal of verkeersbord, en dan twee seconden te tellen ("eenentwintig, tweeëntwintig"). Rijdt de bestuurder in die periode zelf niet voorbij dat punt, dan houdt hij voldoende afstand. Zo creëren we samen meer reactietijd, voorkomen we kopstaartbotsingen en verhogen we de verkeersveiligheid voor iedereen.