Proefproject betere spreiding vrachtwagens over snelwegparkings

Gent
Kortrijk
Franse grens
Tekstbord met info over de bezettingsgraad van snelwegparkings.

Vanaf 22 oktober wordt de actuele bezettingsgraad van een aantal snelwegparkings op de E17 (van Gent naar Frankrijk) voor vrachtwagenchauffeurs weergegeven op de dynamische borden boven de snelweg en via een app. Het gaat om de parkeerterreinen in Kalken, Nazareth, Kruishoutem, Marke en Rekkem. Met dat proefproject willen het Agentschap Wegen en Verkeer en private partner Be-Mobile een betere spreiding realiseren van vrachtwagens over de snelwegparkings. Be-Mobile deelt de realtime data via de Truckmeister driver companion-app. 

Vlaanderen is een Europese draaischijf voor logistiek en transport. Uit de verkeersindicatoren van het Vlaams Verkeerscentrum blijkt dat het vrachtverkeer in 2019, op werkdagen, aangroeide met 0,8%. In de coronacrisis daalde het vrachtverkeer tijdens het voorjaar 2020 stevig, maar in vergelijking met het autoverkeer was die terugval relatief beperkt én kort van duur. Momenteel rijdt er zelfs meer vrachtverkeer dan in het najaar van 2019. De E17 van Gent naar Kortrijk is de op twee na drukste vrachtroute, na de Antwerpse ring (R1) en de E17 van Antwerpen naar Gent. Al dat (vracht)verkeer zet extra druk op de snelwegen en op de beschikbare snelwegparkings.

Proefproject op de E17

Om een betere spreiding te krijgen over de parkings loopt een proefproject op de E17 richting Frankrijk. Vrachtwagenchauffeurs kunnen momenteel eigenlijk niet weten of er plaats vrij is op een snelwegparking, waardoor ze moeten gokken. Dat leidt tot overbezetting op één parking, terwijl er op een naburige parking misschien nog plaats vrij is. Door de actuele bezettingsgraad in real time te communiceren via de dynamische tekstborden op de snelweg en apps kunnen de vrachtwagens beter gespreid worden. Dat leidt tot minder foutief geparkeerde vrachtwagens, dus meer verkeersveiligheid, en tot meer rust voor de chauffeurs die niet meer moeten zoeken naar een veilige rustplaats.

Realtime data over bezettingsgraad

De actuele bezettingsgraad van de snelwegparkings in Nazareth, Kruishoutem, Marke en Rekkem langs de E17 richting Frankrijk wordt daarom  getoond op de dynamische tekstborden boven de snelwegen (op momenten dat het Verkeerscentrum die borden niet gebruikt voor meer dringende verkeersinformatie). De info wordt ook in de Truckmeister-app van Be-Mobile weergeven. De bezettingsgraad van de parking in Kalken wordt gedeeld via de app, maar niet via tekstborden.

De bezettingsgraad wordt gemeten aan de hand van tal van instrumenten: data van de slagbomen van beveiligde parkings, tellussen in het wegdek en parkeersensoren. Op basis van de gemeten data, die als open data ter beschikking wordt gesteld, in het Europese DATEX II formaat, worden de dynamische borden en de app gevoed. De data kan ook in andere apps worden geïntegreerd.

Het proefproject loopt voorlopig tot eind 2020 en wordt medegefinancierd door de Connecting Europe Facility van de Europese Unie.

Tekstbord met info over de bezettingsgraad van snelwegparkings.
Logo financiering Europa.