Slagbomen en verkeerslichten bij tunnels voor meer veiligheid

Openstaande slagbomen bij de Beverentunnel.

Het Agentschap Wegen en Verkeer installeert bij zijn tunnels volop slagbomen en verkeerslichten voor meer tunnelveiligheid. Dankzij die installaties kan bij incidenten in de tunnel het verkeer weggehouden worden zodat de hulpdiensten beter hun werk kunnen doen. Bij de Beverentunnel op de R2, het noordelijke deel van de Antwerpse ring in de haven, zijn de slagbomen en de verkeerslichten al operationeel. De andere tunnels, in eerste instantie de tunnels op de TERN-autosnelwegen, volgen weldra. De slagbomen worden aangestuurd vanuit het Vlaams Verkeerscentrum.

Het Agentschap Wegen en Verkeer beheert in Vlaanderen 21 wegtunnels van meer dan 200 meter lang. Vijf daarvan liggen op het drukke TERN-netwerk (Trans European Road Network). Dat Trans Europese Vervoersnetwerk garandeert dat goederen en personen gemakkelijk van het ene EU-land naar het andere geraken. Om de tunnelveiligheid op het drukke netwerk te verbeteren, installeert het Agentschap Wegen en Verkeer momenteel slagbomen aan de vijf TERN-tunnels.

Dankzij de slagbomen kunnen die tunnels bij een incident in de tunnelkoker meteen afgesloten en beveiligd worden. Ze houden het aanrijdende verkeer weg van de tunnel, waardoor de hulpdiensten vlotter hun werk kunnen doen. Om het verkeer in de aanloop naar de tunnel tijdig af te remmen en weg te leiden van de tunnel, worden er over de snelweg portieken geplaatst met dynamische verkeersborden. Bij een afsluiting zullen die borden de toegelaten snelheid stelselmatig verlagen en de weggebruikers waarschuwen. Ter hoogte van de laatste afrit voor de tunnel staan er ook verkeerslichten om het verkeer stil te leggen en weg te leiden. De slagbomen en de verkeerslichten worden bediend door de verkeersleiders in de controlezaal van het Vlaams Verkeerscentrum.

Aan de Beverentunnel (zie foto) op de R2 zijn de eerste slagbomen en verkeerslichten reeds in gebruik genomen. Aan de Craeybeckxtunnel op de E19 worden ze momenteel geïnstalleerd om in gebruik genomen te worden in september. De de Kennedytunnel (R1), de Tijsmanstunnel (R2) en de Vierarmentunnel (op de Brusselse ring R0), de overige drie TERN-tunnels, komen in het najaar aan de beurt. 

Aangezien de slagbomen meerdere rijstroken moeten overbruggen, zijn ze behoorlijk groot en lang. Zo worden er aan de Craeybeckxtunnel slagbomen van 14 meter lang geïnstalleerd. 

Drie van de vijf projecten (de Craeybeckxtunnel, de Kennedytunnel en de Vierarmentunnel) werden medegefinancierd door de Europese Unie. Die steun bedraagt 1,3 miljoen euro. De totale kostprijs voor de vijf tunnels bedraagt zo’n 7 miljoen euro. Ook de overige tunnels die het Agentschap Wegen en Verkeer in beheer heeft, zullen in de komende jaren worden uitgerust met slagbomen.

Logo financiering door Europese Unie.