Spitsstrook in gebruik genomen op E314: van Wilsele tot Aarschot

Leuven
Limburg
Portiek boven de E314 en zijn spitsstrook.

Op vrijdag 25 februari heeft het Agentschap Wegen en Verkeer een nieuwe spitsstrook in gebruik genomen. De zevende spitsstrook van Vlaanderen ligt op de E314 van Leuven naar Lummen tussen Wilsele en Aarschot. De extra rijstrook is voortaan elke werkdag open tussen 14u en 20u en creëert zo meer capaciteit voor de pendelaars richting Limburg tijdens de avondspits. Het verkeer op de spitsstrook wordt dynamisch beheerd vanuit het Vlaams Verkeerscentrum aan de hand van meetlussen in het wegdek, 24 camera’s en 17 portieken met een 50tal digitale borden.

Wat is een spitsstrook?

Een spitsstrook is een extra rijstrook aan de rechterkant van de snelweg. Op drukke momenten, tijdens de avond- of ochtendspits en bij evenementen, zorgt de spitsstrook voor extra capaciteit zodat het verkeer vlotter kan doorrijden. Als de spitsstrook open is, geldt ze als de meest rechtse rijstrook. De dynamische borden boven de snelweg geven aan wanneer de spitsstrook open is of niet: een groene pijl betekent dat je de spitsstrook mag gebruiken, bij een rood kruis is de spitsstrook gesloten. Dan doet de spitsstrook dienst als pechstrook en is het verboden ze te gebruiken.

Zeven spitsstroken actief in Vlaanderen

Met de ingebruikname van de nieuwe spitsstrook op de E314 zijn er nu op de Vlaamse snelwegen zeven spitsstroken actief. Daarbij is de spitsstrook op de E17 richting Antwerpen tussen De Pinte en Zwijnaarde specifiek gericht op de ochtendspits en ligt er in beide richtingen een spitsstrook op de E313 tussen Beringen en Lummen die zowel de ochtend- als avondspits kunnen verlichten. Alle andere Vlaamse spitsstroken worden tijdens de avondspits ingezet. Locaties van de spitsstroken op de Vlaamse snelwegen.

Kaart met de locaties van de spitsstroken.

Monitoring met meetlussen en verkeerscamera’s

De spitsstrook vormt een onderdeel van het dynamisch verkeersbeheer van het Vlaams Verkeerscentrum dat draait op heel wat technische infrastructuur en datagestuurde softwaretechnologie. Dankzij een uitgebreid systeem van 122 meetpunten in het wegdek, 24 verkeerscamera’s en data uit navigatiesystemen kennen de verkeersleiders op elk moment de actuele verkeerssituatie op het traject van de E314.

Overal op de Vlaamse snelwegen zitten er meetlussen in het wegdek. Zodra ze geactiveerd worden door passerend verkeer, sturen ze in real time basisinformatie door naar het datacenter van de verkeerscontrolezaal: data met betrekking tot verkeersvolume, snelheid en het type voertuig. Meer over dynamisch verkeersbeheer.

Van viaduct Wilsele tot Aarschot

De spitsstrook ligt op de E314 richting Limburg, tussen het viaduct van Wilsele en het op- en afrittencomplex van Aarschot. De extra capaciteit is nodig om al het verkeer op de drukke as Brussel-Leuven te verwerken. In 2010, 2013 en 2014 werd de capaciteit al gevoelig uitgebreid met een spitsstrook tussen Sterrebeek en Bertem en weefstroken tussen Heverlee en Wilsele. Sindsdien verloopt de avondspits op de E40 al vlotter. Maar op de E314 zijn er nog altijd hardnekkige files tussen Herent en Aarschot, vooral tijdens de avondspits. Voor een optimaal effect op de doorstroming werd beslist een spitsstrook aan te leggen van voor het viaduct tot helemaal in Aarschot. Op dat punt heeft het meeste verkeer ’s avonds de E314 verlaten.

Smalle middenberm met ingewerkte verlichtingspalen

Om de spitsstrook aan te leggen moest er ruimte gecreëerd worden op de snelweg. In plaats van ruimte in te nemen naast de weg, werd de snelweg zelf herschikt. De middenberm werd vervangen door een volledig nieuw type, waarbij de verlichtingspaal bovenop de betonnen veiligheidsstootband staat. De ruimte die vrijkwam, werd gebruikt om de pechstrook te verbreden tot een volwaardige rijstrook.

29 pechhavens: ‘s avonds herkenbaar aan de groene wegdekreflectoren

Naast de snelweg kwamen in totaal voor beide richtingen 29 nieuwe pechhavens. Wanneer de spitsstrook open is, kunnen auto’s met pech op een veilige manier uitwijken naar deze havens. De pechhavens worden vanaf het begint te schemeren duidelijker opgelicht door de overlangse markering met groene wegdekreflectoren. Voor een efficiënte werking is er elke 10 meter een groene wegdekreflector geplaatst tussen de spitsstrook en de pechhaven.

Grondig onderhoud over 13 km

De werken aan de spitsstrook gingen in maart 2021 van start. Samen met de werken aan de middenberm, het plaatsen van alle portieken en de aanleg van pechhavens, kreeg ook het volledige stuk tussen Wilsele en Aarschot een grondig onderhoud. Met een nieuw wegdek en extra capaciteit is de E314 nu helemaal klaar voor de toekomst.

Camerabeeld van de spitsstrook op de E314.
Camerabeeld van de nieuwe spitsstrook