VRT tegen alcohol en drugs: "Er zijn geen excuses. Rij zonder invloed!"

Affiche campagne.

"Er zijn geen excuses. Rij zonder invloed!" Met die duidelijke slagzin voert de Vlaamse openbare omroep VRT een nieuwe verkeerscampagne om Vlaanderen te wijzen op het belang van rijden zonder invloed. In een aangrijpende en confronterende video worden veelgehoorde excuses (“Ik geraak er nog wel”, “Ik heb toch water gedronken tussendoor”) naast de harde realiteit van rijden onder invloed geplaatst. Met de campagne in samenwerking met het Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse overheid wil de VRT resoluut afrekenen met het excuusgedrag bij bestuurders die achter het stuur kruipen onder invloed van alcohol of drugs. Want er is maar één veilige keuze: rijden zonder invloed.

Maatschappelijk probleem 

Elke dag gebeuren in België minstens tien verkeersongevallen door alcohol of illegale drugs, vaak met zwaargewonden en soms met dodelijke slachtoffers. Toch geeft bijna één op de vijf Belgische bestuurders toe dat minstens één keer per maand met mogelijk te veel alcohol in het bloed rond te rijden. Eén op twintig doet dat even vaak onder invloed van illegale drugs. Achter die cijfers van verkeersinstituut Vias schuilen blijvende littekens: ongevallen, levenslange trauma's en een enorme impact op slachtoffers, hun vrienden en familie.

Bewustwording én gedragsverandering

Met "Er zijn geen excuses" wil de VRT een duidelijke mentaliteitsomslag creëren: excuses doorprikken, gedrag veranderen en zo het aantal risicosituaties drastisch terugdringen. Dat is ambitieus, maar essentieel om het verkeer écht veiliger te maken. De campagne steunt volledig op echte verhalen en getuigenissen van zowel veroorzakers als slachtoffers. Daarvoor werkt VRT samen met verschillende belangengroepen en ervaringsdeskundigen.

Samen met Vlaamse overheid

Na een impactvolle verkeerscampagne in 2024 met "Het beste moet nog komen", met zangeres Pommelien Thijs in de hoofdrol, slaan de VRT en het Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse overheid opnieuw de handen in elkaar om te sensibiliseren. Niet alleen om alle Vlamingen bewust en alert te maken over de gevaren van onder invloed rijden in het verkeer, maar ook om het rijgedrag van de Vlaming te veranderen. Ook het Vlaams Verkeerscentrum (Agentschap Wegen en Verkeer) zet zijn schouders onder de campagne en zal de boodschap onder de aandacht van de weggebruikers brengen via dynamische tekstborden tijdens het laatste weekend van november.

Stunt in Blokken 

De sensibiliseringscampagne werd op 11 november afgetrapt met een opvallende actie in  Blokken. Voor het eerst in de geschiedenis van het populaire VRT 1-programma werd de quiz onderbroken voor een live getuigenis. Jordy (35 jaar) vertelde er openlijk over "de grootste stommiteit van zijn leven": rijden onder invloed. Zijn getuigenis toont hoe één beslissing onherroepelijk zijn leven veranderde.