Evaluatie nieuwe wegconfiguratie Antwerpen-West

In het kader van de aanleg van de Oosterweelverbinding in de Antwerpse regio zijn van 2020 tot 2023 ingrijpende infrastructuuraanpassingen doorgevoerd aan het complex Waaslandhaven-Oost op de E34, aan het knooppunt Sint-Anna Linkeroever van de E34 en de Antwerpse ring R1, alsook op de snelweg E17 tussen complex Kruibeke en het knooppunt Antwerpen-West (bij de Kennedytunnel). In dit rapport onderzoekt het Vlaams Verkeerscentrum het verkeerskundige effect van de vernieuwde infrastructuur en het gaat tegelijk na of het verkeer er nu veiliger verloopt dan vroeger.

Minder verkeersongevallen

In het kader van de Oosterweelverbinding heeft Lantis NV het knooppunt Antwerpen-West (E17/R1) compacter gemaakt. De gevaarlijke in- en uitvoegstroken op de linkerkant van de E17 en de R1 werden verplaatst naar rechts om het aantal weefbewegingen van voertuigen te verminderen en een veiligere verkeerssituatie te creĆ«ren in de buurt van de Kennedytunnel. 

Wanneer de periode januari - april 2024 vergeleken wordt met dezelfde periode in 2019 blijkt het totale aantal verkeersincidenten op de vernieuwde infrastructuur afgenomen te zijn. De afhandeltijd om de snelweg weer vrij te krijgen per incident is daarentegen langer geworden. Het aandeel incidenten dat plaatsvindt in de directe omgeving van een invoegend voertuig is nu wel kleiner dan vroeger. Op basis van die vaststellingen mag dus voorzichtig geconcludeerd worden dat de omgeving van Antwerpen-West veiliger is gemaakt.

Aantal voertuigverliesuren gedaald

De doorstroming van het verkeer werd geĆ«valueerd aan de hand van de reistijden en de voertuigverliesuren. De mediane reistijd op de E17 op het traject van Parking Kruibeke tot de Kennedytunnel is korter geworden ten opzichte van 2019, terwijl de reistijd op de E34 op het traject van Melsele tot de Kennedytunnel naar boven is gegaan. Het totale aantal voertuigverliesuren op beide snelwegen naar de Kennedytunnel is echter duidelijk gedaald. 

In een context van historisch hoge filedruk met maandelijks nieuwe filerecords in het voorjaar van 2024 en een algemene toename van de voertuigverliesuren op de snelwegen in de regio Antwerpen mag de bovenstaande vaststelling een opmerkelijk positief resultaat genoemd worden.

Grafiek met vergelijking van de voertuigverliesuren op de trajecten op de vernieuwe infrastructuur.
Voertuigverliesuren op de trajecten op de vernieuwde infrastructuur bij Antwerpen-West