Met een nieuwe campagne wijst het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) op de gevaren van roodkruisnegatie. De verkeersleiders en de wegpolitie in het Vlaams Verkeerscentrum stellen regelmatig vast dat weggebruikers met opzet een rood kruis op de dynamische signalisatie boven hun rijstrook negeren. En dat kan levensgevaarlijk zijn. De affiches van de sensibiliseringscampagne zijn in augustus te zien langs alle Vlaamse snelwegen.
Elke werkdag zijn er gemiddeld 19 hinderongevallen op de Vlaamse snelwegen waarna de verkeersleiders in de controlezaal van het Vlaams Verkeerscentrum vaak één of meerdere rijstroken dienen af te sluiten, of "af te kruisen". Zo'n rood kruis boven de rijstrook geldt dan als strikt verbod om nog op die rijstrook te rijden. In de aanloop naar het rode kruis staat op diezelfde rijstrook een schuine gele pijl geafficheerd. Die wijst de aanrijdende weggebruikers erop dat ze de rijstrook zo snel mogelijk moeten verlaten. Een rood kruis mag men nooit voorbijrijden.
Rijstrook nooit "zomaar" afgesloten
Een rijstrook op de snelwegen wordt nooit zonder reden afgesloten. Er kan bijvoorbeeld verderop een ongeval zijn gebeurd. Er kan een obstakel op de weg liggen of sprake zijn van een (water)glad wegdek. Een rood kruis kan ook de arbeiders op werven beveiligen of een spitsstrook afsluiten.
Het negeren van het rode kruis is levensgevaarlijk. Gestrande weggebruikers, wegenwerkers, takelaars en hulpverleners kunnen aangereden worden, en ook voor de bestuurder die het rode kruis negeert zelf is het bijzonder gevaarlijk. Een afgesloten spitsstrook fungeert als pechstrook: de impact van een aanrijding van een stilstaand voertuig op die pechstrook kan bijzonder zwaar zijn, zelfs wanneer het aanrijdende voertuig niet snel reed.
Gevaar niet altijd meteen zichtbaar
Met de directe campagne richt AWV zich specifiek tot bestuurders die het rode kruis wetens en willens negeren, en op die manier anderen en zichzelf in gevaar brengen. De roodkruissignalisatie werd in 1976 onderdeel van de Belgische wegcode en sindsdien is ze een realiteit op de Vlaamse snelwegen en tunnels. Weggebruikers weten dus wat van hen verwacht wordt, maar toch rijden er velen nog elke dag op afgekruiste rijstroken.
Het Vlaams Verkeerscentrum zien verscheidene redenen voor roodkruisnegatie: overtreders zien het gevaar niet meteen, ze volgen andere weggebruikers die ook het rode kruis aan hun laars lappen, ze willen sneller de afrit bereiken of een file vermijden door zich toch op de afgekruiste rijstrook te wagen.
Zware overtreding zoals rijden door rood licht
De weggebruikers die een rood kruis negeren, stellen een probleem voor de verkeersveiligheid. en dus riskeren ze een hoge boete. De wegcode categoriseert de overtreding als hoogste categorie, op hetzelfde niveau als rijden door een rood verkeerslicht. Boetes starten vanaf 174 euro via onmiddellijke inning.