Groeven in beton temperen geluidsoverlast bij Antwerpse ring

Groeven in het wefgdek.

Het eerste grootschalige NGCS-project in België lost de verwachtingen goed in, zo blijkt uit een evaluatie. Het Agentschap Wegen en Verkeer heeft de ‘Next Generation Concrete Surface’-techniek (NGCS) uitgetest. Op een deel van de Antwerpse ring R1 werden fijne groeven in het betonnen wegdek aangebracht om zo het rolgeluid tussen de banden van de voertuigen en het wegoppervlak te milderen. Dat leidde tot minder geluidsoverlast door het verkeer voor de naburige bewoners.

Bij wegverkeer is rolgeluid, het geluid dat ontstaat wanneer de  wielen van voertuigen over het wegdek rijden, één van de voornaamste oorzaken van geluidshinder. Dat is vooral het geval als die voertuigen snel rijden. De term NGCS verwijst naar een betonoppervlak dat ontworpen is om dat geluid te verminderen door minder wrijving, zonder dat de banden grip op het wegdek verliezen.

Een speciale machine met diamantschijven slijpt de betonverharding ondiep af en brengt gelijktijdig fijne groeven aan in dat wegdek. Dankzij die groeven, 4 millimeter diep, wordt er minder rolgeluid geproduceerd. NGCS werd al meermaals aangewend in Duitsland en bleek daar nuttiger te zijn dan geluidsschermen. Groeven zorgen immers voor geluidsreductie aan de lawaaibron zelf.

Redenen te meer voor het Agentschap Wegen en Verkeer om de techniek ook uit testen: eerst op een beperkt proefwegvak in Maldegem, daarna op de Antwerpse ring. Daar werden over de volledige breedte van de ring groeven geslepen over ongeveer één kilometer tussen de Posthofbrug en het op- en afrittencomplex van Borgerhout.

"De Antwerpse ring, één van de drukste punten van ons land, creëert geluidshinder voor de buurtbewoners. Het onderzoek moest vooral zorgen voor een betere leefbaarheid voor de inwoners van de omliggende wijken. De resultaten tonen een duidelijke afname van het rolgeluid aan, alsook van de gevelbelasting, en ze komen overeen met het proefvak in Maldegem. De resultaten zijn dus naar verwachting”, zegt Vlaams minister van Openbare Werken en Mobiliteit Lydia Peeters.

Resultaten proefproject op de Antwerpse ring

Bij het proefproject werd een voormeting en een nameting uitgevoerd van het geluidsniveau. Er werd telkens gekeken naar het geluid op drie niveaus: het rolgeluid bij het wegdek, de geluidsbelasting bij gevels van dichtbijgelegen huizen en het geluid ter hoogte van het naburige ringfietspad naast de R1.

Qua rolgeluid aan de bron, het contactgeluid tussen de band en het wegdek, werd een gemiddelde afname vastgesteld van ongeveer 4,5 dB(A). Bij de tests bleek het geluidsniveau te dalen in alle frequenties, een waarneembare vermindering voor het menselijk oor. Voor de metingen in de buurt varieerde de gemiddelde afname tussen de 3,5 en 4 dB(A). Het ging over geluidsmetingen aan de buitengevels van woningen op slaapkamerniveau en op het ringfietspad naast de ring.

Duurzaamheid en effecten van NGCS

Uit het proefproject blijkt duidelijk dat NGCS zijn nut bewijst als geluidsmaatregel. Doorheen de jaren doet druk verkeer de groeven in het beton wel slijten, waardoor de geluidstemperende impact iets afneemt, maar dat effect stabiliseert zich na twee jaar. Om zeker te zijn van een langdurige optimale werking, moeten de groeven hoogstwaarschijnlijk na een vijftiental jaar opnieuw in het wegdek gefreesd worden. Toepassing van NGCS vermindert op die manier dus de levensduur van het beton. Daardoor is de techniek alleen bruikbaar bij betonverhardingen in goede staat. Op wegdek in asfalt is NGCS technisch niet mogelijk.

Hoe werden de NGCS-groeven aangebracht in het beton van de Antwerpse ring?

Bekijk de nachtelijke werkzaamheden in deze video.