Vanaf 17 oktober geldt weer winterdienst op de weg

Strooiwagens in cascade op de snelweg.

Vanaf maandag 17 oktober zit het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) weer in "winterdienstmodus" en is alles in gereedheid gebracht om de Vlaamse (snel)wegen en fietspaden sneeuw- en ijsvrij te houden bij winters weer. Dit jaar staan er 313 strooiwagens en 200 fietspadstrooiers klaar. Er is 103.000 ton strooizout in voorraad.

Elke strooiwagen van de winterdienst van AWV bedient één strooiroute. De strooier past zich aan de breedte van de weg aan om het zout zuinig en efficiënt in te zetten. Tijdens een algemene strooiactie, die meestal ‘s nachts gebeurt, zijn zo’n 560 mensen aan de slag. Een 45-tal medewerkers van AWV coördineren de strooiacties, houden de weersvoorspellingen in het oog en volgen de toestand op de weg nauw op.

Betere voorspellingen dankzij burgers

Er wordt zoveel mogelijk gestrooid vóór het glad is op de weg. Daarbij helpt het gladheidsmeetsysteem (GMS) dat voorspelt waar het glad wordt door informatie van AWV-weerstations met wegdeksensoren en infraroodcamera’s te combineren met informatie van het KMI.

Iedereen kan helpen om de voorspellingen te verbeteren”, zegt David Dehenauw, hoofd weerbureau van het KMI. “Via de KMI-app geef je eenvoudig aan waar het sneeuwt, ijzelt of opnieuw glad is na een stevige winterse bui. Vanaf dit jaar kan je ook een foto sturen, die te zien is in het GMS. Vooral bij sneeuw- of ijzelvorming is die extra informatie bijzonder waardevol”. Ondanks de relatief milde winter vorig seizoen, registreerde de KMI-app toen meer dan 124.000 meldingen van burgers, waarvan zo’n 10.000 gingen over sneeuw, mist of gevaarlijk wegdek.

103.000 ton zout in voorraad

Sinds de start van de metingen in 1982 wordt per winterdienst gemiddeld een kleine 40.000 ton nat zout gestrooid. De winter van 2009-2010 is de recordhouder met 85.000 ton verbruikt zout. Het laagterecord zien we in de winter van 1989-1990 met 9.000 ton.

Voor het nieuwe seizoen 2022-2023 is er 103.000 ton beschikbaar. Dat is ruim voldoende om zelfs bij extreme weersomstandigheden de winter door te komen. De leveranciers voeren trouwens het zout steeds vaker aan via de binnenvaart, een duurzaam alternatief voor transport over land.

Nieuwe strooiers voor fietspaden

AWV investeerde de voorbije jaren in eigen strooiers voor fietspaden. Op 7 op de 10 van de fietsstrooiroutes zet AWV nieuwe modellen in met de ambitie om ten laatste in 2024 de volledige fietsstrooiersvloot te vernieuwen. Op uitzondering van extreme winterse omstandigheden, werken de fietsstrooiers met pekel, wat ecologischer is en sneller werkt. “We strooien nu zuiniger met een beter resultaat,” bevestigt minister Peeters. “De nieuwe modellen ontwierp AWV samen met de private markt. Ze passen zich beter aan op verschillende types van fietspaden, van brede vrijliggende paden tot de verhoogde fietsstroken.

Winterdienstactieprotocol

Voor zijn winterdienst werkt AWV op basis van een ingeburgerd winteractieprotocol (WAP). Het WAP is een intensieve samenwerking tussen AWV, de Federale Wegpolitie, het KMI, De Lijn, het Vlaams Verkeerscentrum, de provinciebesturen, de Vereniging Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG), de Fietsersbond, VAB, Touring, Transport en Logistiek Vlaanderen, Febetra en UPTR. Het WAP optimaliseert de interne communicatie en beschrijft welke acties nodig zijn in winterse omstandigheden om alle weggebruikers snel en correct te informeren.

Veelgestelde vragen over de winterdienst

De jaarlijkse winterdienst loopt van de derde maandag van oktober tot de vierde maandag van april. In geval van winterweer strooit AWV dan nat zout of pekel om de wegen en fietspaden sneeuw- en ijsvrij te houden of te krijgen. Er wordt niet alleen gestrooid als de wegen al glad zijn. De winterdienst strooit ook preventief. Op die manier neemt de kans op ijzelvorming sterk af. Meer weten? U vindt via onderstaande link antwoorden op vaak gestelde vragen.