Welk verkeer mag (niet) door de Waaslandtunnel in Antwerpen?

Localisatie van de Waaslandtunnel op een kaart.

De Waaslandtunnel op de N49a in het centrum van Antwerpen dateert uit 1933. Hij is de oudste Scheldetunnel die Linkeroever verbindt met het stadscentrum. In beide rijrichtingen is er slechts één rijstrook in de Waaslandtunnel (zonder afscheiding tussenin). Voor de verkeersveiligheid geldt er daarom een snelheidsbeperking van maximaal 30 kilometer per uur in de tunnel.

 

De toegang tot de Waaslandtunnel is VERBODEN voor: 

1/ doorgaand verkeer

De Waaslandtunnel is een stadstunnel waarin alleen plaatselijk verkeer is toegestaan tussen de wijk Linkeroever en het stadscentrum van Antwerpen. Wie in die zones woont, daar op bezoek gaat of er de plaatselijke horeca wil bezoeken, mag de tunnel gebruiken. Doorgaan verkeer neemt een route via de Kennedytunnel (R1) en de Liefkenshoektoltunnel (R2), want dat zijn meer geschikte Scheldekruisingen.

2/ vrachtvoertuigen met een gewicht groter dan 3,5 ton, uitgezonderd openbare diensten (verkeersbord C23)

Ter verduidelijking: voertuigen zwaarder dan 3,5 ton die ingeschreven zijn als vrachtvoertuig zijn dus niet toegelaten, voertuigen ingeschreven als personenvoertuig (bijvoorbeeld touringcars) zwaarder dan 3,5 ton zijn wel toegelaten in de tunnel.

3/ voertuigen die gevaarlijke goederen vervoeren zoals beschreven in tunnelcategorie E (verkeersbord C24a) 

Alternatieven zijn de Kennedytunnel (ADR-verbod voor categorie D), de Liefkenshoektunnel (toltunnel op de R2, geen beperkingen), de brug van Temse (op de N16 Mechelen-St.Niklaas).

4/ voetgangers, fietsers, bromfietsers, landbouwvoertuigen, enz. (verkeersbord F9 autoweg)

Fietsers kunnen als alternatief gebruikmaken van de Kennedyfietserstunnel. Voor voetgangers en stapvoets fietsverkeer is er de Sint Anna-voetgangerstunnel. De Schelde oversteken kan ook met het Sint Anna-veer.  Check hier de status van de liften van de fietsers/voetgangerstunnels en de dienstregeling van het veer.

Alle bovenstaande beperkingen staan beschreven in artikel 68.3 en artikel 22 van de Belgische wegcode en artikel 12.3 van het ministerieel besluit van 11/10/1976 houdende de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens.

 

Veiligheidsmaatregelen in afwachting van totaalrenovatie

De Waaslandtunnel was nooit voorzien op de drukke verkeersstromen die er vandaag doorrijden. Bijkomend zijn de standaarden voor de bouw van een tunnel, de inzichten en kennis ten opzichte van de vorige eeuw ook sterk geëvolueerd. 

In het verleden heeft het Agentschap Wegen en Verkeer, dat de tunnel beheert, al enkele risicobeperkende maatregelen ingevoerd, zoals het weren van vrachtwagens en de plaatsing van slagbomen aan de toeritten. In geval van een incident wordt verkeer nu sneller tegengehouden. De maximumsnelheid in de tunnel werd verlaagd naar 30 kilometer per uur en de toegang werd beperkt tot plaatselijk verkeer tussen de beide Scheldeoevers. Navigatiesystemen sturen daardoor geen verkeer meer naar de Waaslandtunnel. 

De hierboven vermelde maatregelen garanderen het veilig gebruik van de Waaslandtunnel in afwachting van de grootschalige renovatie die op termijn zal plaatsvinden. Die totaalrenovatie volgt idealiter op de ingebruikname van de nieuwe Scheldetunnel die bouwheer Lantis NV aanlegt ten noorden van Antwerpen in het kader van de Oosterweelverbinding. Die nieuwe scheldetunnel opent ten vroegste in 2030.

Foto in de Waaslandtunnel.
Waaslandtunnel onder de Schelde in Antwerpen