Wat betekenen de cijfercodes R1, R2, Ring 1 en Ring 2 op de Ring van Antwerpen?

De Brusselse Ring draagt één enkele cijfercode: R0. De rijrichtingen op die R0 worden aangegeven als Buitenring en Binnenring. Die laatste is gelegen aan de binnenzijde van de Ringweg en leunt dus het dichtst aan bij het centrum van de stad.

De Antwerpse Ring heeft 2 cijfercodes: R1 én R2. De R1 is het zuidelijke deel van de Ring (de omgeving van het viaduct van Merksem en de Kennedytunnel), de R2 is de noordelijke helft in het havengebied (met de Beveren-, de Liefkenshoek- en de Tijsmanstunnel). De termen Binnen- en Buitenring worden doorgaans niet gebruikt voor de R1 en de R2. Daar geldt een andere officiële bewegwijzering van de rijrichtingen: met cijfercodes Ring 1 en Ring 2.

Die Antwerpse cijfercodes zijn het gevolg van de beslissing van de wegbeheerder, medio jaren 1990, om het gesloten geheel van snelwegen rond Antwerpen te gaan bewegwijzeren als "de Antwerpse Ring". In dat gesloten systeem zijn er logischerwijs 2 manieren om van punt A naar punt B te rijden op de Ring: in wijzerzin of in tegenwijzerzin. Het was dus niet meer mogelijk om de rijrichting aan te duiden met 'richting Nederland' of 'richting Gent' zoals voorheen gebeurde. In de plaats kwam het systeem van korte cijfercodes 'richting 1 en richting 2': 1 voor rijden in wijzerzin, 2 voor verkeer in tegenwijzerzin. Een belangrijk argument voor die bewegwijzering was dat de korte en niet talige cijfercodes zeer geschikt zijn voor communicatie via de wegsignalisatie. Bij problemen in één richting kan het verkeer op de Ring meteen via de andere richting omgeleid worden naar dezelfde bestemming.

Het Verkeerscentrum maakt bij zijn verkeersinformatie consequent gebruik van de officiële benamingen die vermeld staan op de wegsignalisatie.