Impact snelheidsregimes op mobiliteit en luchtkwaliteit

Categorie
Publicatiedatum
Inhoud

In een onderlinge samenwerking onderzochten het Departement Omgeving, het Departement Mobiliteit en Openbare werken en het Agentschap Wegen en Verkeer welke snelheidsaanpassingen onder welke voorwaarden een positieve impact kunnen hebben op de luchtkwaliteit op knelpuntlocaties, zonder afbreuk te doen aan de doorstroming en/of de verkeersveiligheid.

Intro
Om de door Europa opgelegde doelstellingen voor de beheersing van luchtverontreiniging te realiseren, keurde de Vlaamse Regering op 25 oktober 2019 het Luchtbeleidsplan 2030 goed. Wat betreft maatregelen met betrekking tot mobiliteit wordt in dat actieplan gesteld dat er onderzoek zou gebeuren naar de mogelijke impact van snelheidsaanpassingen. Om de lokale luchtkwaliteit langs snel- en ringwegen te verbeteren en de negatieve blootstellingsimpact te verminderen zou een snelheidsbeperking immers een eenvoudige en goedkope manier kunnen zijn om de emissies van het verkeer te verminderen.

Impact verlaagde snelheidslimiet op de Brusselse Ring (R0)

Categorie
Regio
Publicatiedatum
Inhoud

In deze studie bestudeert het Verkeerscentrum de effecten een eventuele invoering van een snelheidsbeperking op de verkeersveiligheid enerzijds en de verkeersdoorstroming anderzijds. 

  • Impact op verkeersveiligheid: een dieptestudie van de verkeersongevallen met lichamelijk letsel op de R0 in de periode 2012-2013.
  • Impact op de doorstroming: 3 scenario's met snelheidsbeperkingen worden gesimuleerd en vergeleken met de bestaande toestand.
Intro
Naar aanleiding van een aantal vragen vanuit het Vlaams Parlement en van de provinciegouverneur van Vlaams-Brabant over het eventueel verlagen van de snelheidslimiet op de Brusselse ring (R0), voerde het Verkeerscentrum een studie uit.

Trajectcontrole ter hoogte van Kennedytunnel

Categorie
Regio
Publicatiedatum
Inhoud

Zowel de impact op de verkeersdoorstroming als de verkeersveiligheid werden onderzocht: 

  • In het doorstromingsonderzoek werden drie scenario's geëvalueerd met behulp van het microsimulatiemodel Antwerpen (basisjaar 2012).
  • In de ongevallenanalyse (periode 2006-2011) werden de ongevalsfactoren uitgezet tegen twee verschillende snelheidsregimes.  

De bevindingen leest u in het rapport.

Intro
Het verkeerscentrum bestudeerde de mogelijke effecten van een eventuele invoering van trajectcontrole op de Antwerpse Ring ter hoogte van de Kennedytunnel.

Doorstroming op B401 en parallelbaan E17 in Gent

Categorie
Regio
Publicatiedatum
Inhoud

In deze studie onderzoekt het Verkeerscentrum het effect van vier mogelijke oplossingen (scenario's) op de doorstroming. Dat gebeurt aan de hand van het microsimulatiemodel hoofdwegennet Gent (basisjaar 2015). 

Intro
Op de aansluiting van de B401 vanuit Gent-Centrum naar de E40 en E17 richting Kortrijk kampt het verkeer dagelijks met structurele files. Een complexe verkeersafwikkeling met vele weefbewegingen speelt hierin een belangrijke rol. 

Doorstroming R2 Tijsmanstunnel

Categorie
Publicatiedatum
Inhoud

In het kader van het project ‘Quick Wins’ onderzoekt het Verkeerscentrum in deze studie de gevolgen van een aantal eenvoudige doorstromingsmaatregelen die hiervoor een oplossing zouden kunnen bieden: 

  • een volle lijn in de Tijsmanstunnel 
  • een snelheidsbeperking van 70 km/u in de Tijsmanstunnel 
  • het op 2 rijstroken brengen van afrit Lillo gecombineerd met een keuzestrook 

Deze studie is uitgevoerd aan de hand van het microsimulatiemodel hoofdwegennet R2 ter hoogte van de Tijsmanstunnel (basisjaar 2014).

Intro
Tijdens de ochtenspits ontstaat op afrit Lillo en de R2 richting Beveren dagelijks file die terugslaat tot in de Tijsmanstunnel.

Voorbehouden rijstrook E17 richting Antwerpen

Categorie
Publicatiedatum
Inhoud

In november 2013 stelt Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (nv BAM) 33 quick wins voor aan de Vlaamse regering. Doel van deze quick wins is om op korte termijn de mobiliteit en verkeersveiligheid voor alle vervoersmodi in regio Antwerpen te verbeteren (los van de uitvoering van Masterplan 2020). Eén van die voorgestelde maatregelen is een voorbehouden rijstrook op de E17 richting Antwerpen voor verkeer naar E34/R2. 

In deze studie onderzoekt het Verkeerscentrum de verkeerskundige effecten van deze maatregel aan de hand van 3 scenario's. De doorrekeningen zijn uitgevoerd met behulp van het microsimulatiemodel hoofdwegennet Antwerpen, basisjaar 2012.

De studie is gemaakt in opdracht van de nv BAM.

Conclusie van de nv BAM na deze studie:

"Gezien de hoge kost van de maatregel 'Voorbehouden rijstrook op E17 voor verkeer naar E34/R2' (raming geschat op 2,9 tot 4,3 miljoen euro), past hij niet binnen het budget van de quick wins. Bovendien is de voorgestelde maatregel naar timing toe niet compatibel met de infrastructuurwerken op Linkeroever die in 2017 van start gaan. Zowel de zuidelijke als de noordelijke knoop van de E17 met de E34/R2 zullen worden heraangelegd. Met de huidige zuidelijke knoop moet de spitsstrook links liggen, met de nieuwe nog te bouwen knoop zou deze rechts komen te liggen. Daarnaast wordt er een parallelweg voorzien langsheen de E17 en de E34 vanaf de afrit van de E17 in Zwijndrecht over de Blancefloerlaan naar de Canadastraat ter hoogte van de huidige oprit Waaslandhaven-Oost op de E34. Deze parallelweg dient om onder meer het bestemmingsverkeer voor Linkeroever, Zwijndrecht en de nieuwe P+R ter hoogte van de Blancefloerlaan niet nodeloos te mengen met het verkeer op de E17 van en naar de Kennedytunnel. Daarnaast heeft Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) ook een project opgestart naar een capaciteitsverhoging van de E17." 

Om al deze redenen wordt deze maatregel niet weerhouden voor uitvoering.

Intro
In november 2013 stelt Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (nv BAM) 33 quick wins voor aan de Vlaamse regering. Doel van deze quick wins is om op korte termijn de mobiliteit en verkeersveiligheid voor alle vervoersmodi in regio Antwerpen te verbeteren (los van de uitvoering van Masterplan 2020). Eén van die voorgestelde maatregelen is een voorbehouden rijstrook op de E17 richting Antwerpen voor verkeer naar E34/R2.
Abonneer op Diverse studies