Wegconfiguratie E19 Kontich

Regio
Publicatiedatum
Inhoud

Deze studienota identificeert de resterende knelpunten en eventueel versterkende factoren op de E19 ter hoogte van Kontich. Tevens bevat ze een voorstel voor maatregelen die een oplossing kunnen bieden. De aanleiding tot de nota is in de eerste plaats de situatie die zich voordoet voor het verkeer in de richting van Brussel. 

Intro
In 2009 en 2011 werd in Kontich de wegconfiguratie van de E19 tussen Antwerpen en Brussel aangepast. Meer specifiek werd de zogenaamde ‘vork’ (de splitsing van de weg in een hoofdrijbaan en een parallelbaan) weggewerkt in elke rijrichting. Vooral in de rijrichting van Antwerpen was de oude wegconfiguratie onveilig en heeft de aanpassing geleid tot een significante verhoging van de verkeersveiligheid. De wegconfiguratie in die rijrichting kan echter nog verder worden geoptimaliseerd. In de rijrichting van Brussel, waar zich niet meteen een verkeersveiligheidsprobleem stelde, heeft de aanpassing niet geleid tot een verhoogde verkeersveiligheid.

Uitvoegcapaciteit naar afritten snelwegen Vlaanderen - update 2017-2018

Publicatiedatum
Inhoud

In deze studienota wordt opnieuw uitsluitend gekeken naar de uitvoegzones naar afritten die aansluiting geven op het onderliggende wegennet en niet naar de uitvoegzones aan de knooppunten op de snelwegen.

Intro
In 2017 bracht het Verkeerscentrum in kaart bij welke afritten op de Vlaamse snelwegen er zich een capaciteitstekort voordeed in de uitvoegzone van de snelweg naar de afrit (naar het onderliggende wegennet). De analyse in dat studierapport (‘Uitvoegcapaciteit naar afritten snelwegen Vlaanderen 2016-2017’) was gebaseerd op de verkeersintensiteitsmetingen in de periode juli 2016–juni 2017 en leidde tot de identificatie van een capaciteitstekort op 20 uitvoegzones. In deze studienota wordt de analyse herhaald met recentere verkeersmetingen uit de periode juli 2017-juni 2018.

Fileproblematiek op afritten snelwegen Vlaanderen - tussentijdse rapportage 2018-2019

Publicatiedatum
Inhoud

Dit studierapport actualiseert de overzichtstabellen uit de voorgaande rapportages, maar beschrijft de afritten voorts niet. Evenmin wordt de ‘oplossingsmaatregelencatalogus’ hernomen. Daarvoor wordt verwezen naar de rapporten uit 2013 en 2015. Het rapport focust bijkomend wel op de prioritair aan te pakken afritten en de maatregelen voor oplossingen die reeds werden genomen of worden gepland.

Intro
De problematiek van terugslaande files op de afritten van de snelwegen in Vlaanderen werd voor het eerst onderzocht in 2013 (op basis van data uit 2012) en leidde tot de identificatie van een 80tal probleemafritten. Later werd de situatie periodiek opgevolgd in 2015 (op basis van data uit de periode juli 2014-juni 2015) en in 2017 (op basis van de periode juli 2016-juni 2017). Naar aanleiding van de onderzoeksresultaten besliste het Agentschap Wegen en Verkeer in december 2015 om alle afritten met minimaal 13 fileminuten per dag (in de analyse 2014-2015) als prioritair te bestempelen en voort te onderzoeken met het oog op mogelijke oplossingen. Dit rapport actualiseert de problematiek op basis van de meetgegevens uit de periode juli 2018–juni 2019.

Uitvoegcapaciteit naar afritten snelwegknooppunten 2017

Publicatiedatum
Inhoud

In dit rapport worden de uitvoegzones aan de (primaire) afritten naar de snelwegknooppunten (verkeerswisselaars) systematisch doorgelicht. In de eerste plaats wordt in kaart gebracht op welke plaatsen en in welke mate er aan de knooppunten een probleem is op het vlak van de uitvoegcapaciteit van de snelweg naar het knooppunt. Bijkomend wordt in kaart gebracht aan welke snelwegknooppunten de wijze waarop de uitvoegzone op de rijbaan is gemarkeerd voor verbetering vatbaar is.

De analyse baseert zich op de verkeerssituatie (verkeersmetingen) 2017 maar houdt bij de beoordeling rekening met de aanpassingen aan de weginfrastructuur of wegmarkeringen die in 2017 en de eerste helft van 2018 werden uitgevoerd. De bevindingen worden in detail besproken per provincie.

Intro
Dit rapport is een vervolg op het studierapport ‘Uitvoegcapaciteit naar afritten snelwegen Vlaanderen 2016-2017’ (Verkeerscentrum, september 2017). Die studie had tot doel na te gaan op welke plaatsen en in welke mate er zich op de Vlaamse snelwegen problemen stellen op het vlak van de uitvoegcapaciteit van de snelweg naar de afrit. Dit rapport heeft tot doel een analoge analyse te maken voor de afritten naar de snelwegknooppunten (verkeerswisselaars).

Doorlichting Vlaams hoofdwegennet met betrekking tot potentiële quick wins op het vlak van doorstroming

Publicatiedatum
Inhoud

Deze studie maakt een doorlichting van het hele Vlaamse hoofdwegennet met als doel wegvakken te selecteren waar de doorstroming potentieel verbeterd kan worden met relatief kleine en snel realiseerbare ingrepen. Er werd dus op zoek gegaan naar zogenaamde quick wins in functie van de doorstroming.

Hierbij werd in eerste instantie een doorlichting gemaakt van de wegvakken louter op basis van verkeerskundige parameters. Dat gebeurde door het Vlaams Verkeerscentrum. Er werd gekeken op welke delen van het hoofdwegennet de capaciteitsgrens benaderd of overschreden wordt, waar er structureel congestie is en waar met relatief eenvoudige maatregelen de doorstroming kan worden bevorderd. 

In een tweede fase werd getracht om vanuit bouwkundig perspectief zo objectief mogelijk in kaart te brengen of een aanpassing überhaupt mogelijk is. Er werd getracht die locaties te rangschikken en prioriteren in functie van de toekomstige diepteanalyses, zodat eerst die locaties worden bestudeerd waar de wegbeheerder het snelst tot uitvoering kan overgaan. 

Intro
Dit rapport geeft een doorlichting van het Vlaamse hoofdwegennet met als doel wegvakken te selecteren waar de doorstroming potentieel verbeterd kan worden met relatief kleine en snel realiseerbare ingrepen, zogenaamde ‘quick wins’. Het gaat dan vooral over aanpassingen van de weginrichting binnen de bestaande wegbreedte onder de vorm van spitsstroken, weefstroken, herbelijningsmaatregelen, enz.

Verkeersvolumes en rijbaanindeling knooppunt Aalbeke en bij uitbreiding de E403 Moorsele-Aalbeke

Regio
Publicatiedatum
Inhoud

Om verdere aanpassingen aan de wegconfiguratie op deze locatie te onderbouwen is inzicht nodig in de verkeerstromen naar, op en weg van het knooppunt. Deze studienota heeft als doel hierop een antwoord te bieden door alle verkeersbewegingen te kwantificeren op het knooppunt Aalbeke, en bij uitbreiding de E403 tussen Moorsele en Aalbeke, knelpunten te identificeren alsook een aantal mogelijke oplossingen voor te stellen. 

De studienota geeft een overzicht van alle bevindingen en conclusies.

Intro
De afdeling Wegen en Verkeer West-Vlaanderen heeft in het verleden enkele wijzigingen uitgevoerd aan de wegconfiguratie op en rond het knooppunt Aalbeke (E17xE403). Onder meer naar aanleiding van de doorlichting van het hoofdwegennet op vlak van potentiële quick wins doorstroming alsook eigen bevindingen wenst men nog bijkomende aanpassingen te doen die mogelijkerwijs gecombineerd kunnen worden met wegenwerken die er zullen plaatsvinden.

Fileproblematiek op afritten snelwegen Vlaanderen - tussentijdse rapportage 2016-2017

Publicatiedatum
Inhoud

De bevindingen m.b.t. de fileterugslag van de snelwegafritten wordt in de volgende hoofdstukken op verschillende wijzen voorgesteld:

  • Hoofdstuk 4.1 geeft de 80 meest filegevoelige afritten weer in 2016-2017, gerangschikt volgens de omvang (frequentie) van het probleem. Daarbij wordt tevens de evolutie gegeven ten opzichte van 2014-2015 alsook ingegaan op de maatregelen die reeds werden genomen of gepland zijn om aan het probleem te verhelpen.
  • Hoofdstuk 4.2 focust op die afritten uit de voorgaande analyse (2014-2015) waarbij het probleem in 2016-2017 (quasi) is verdwenen. Ook hierbij wordt opgelijst welke maatregelen hiertoe hebben bijgedragen.
  • Hoofdstuk 4.3 geeft het overzicht van alle snelwegafritten in Vlaanderen, gerangschikt per weg met telkens inzicht in de omvang van het probleem in elk van de drie analyseperiodes (2012, 2014-2015 en 2016-2017).
  • Hoofdstuk 4.4 herneemt een deel van de informatie uit de voorgaande hoofdstukken door enkel de prioritaire afritten AWV te hernemen waarbij eveneens de focus ligt op de evolutie van het probleem over de drie analyseperiodes.
Intro
De problematiek van terugslaande files op de afritten van de snelwegen in Vlaanderen werd onderzocht in 2013 (o.b.v. de periode 2012) en in 2015 (o.b.v. de periode juli 2014 – juni 2015) en leidde tot de inventarisatie van een 80-tal probleemafritten. De resultaten ervan werden uitvoerig gerapporteerd in studierapporten uit april 2013 en augustus 2015. Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) besliste op 3 december 2015, op basis hiervan, om alle afritten met minimaal 13 fileminuten per dag als prioritair te bestempelen en verder te onderzoeken met het oog op mogelijke oplossingsmaatregelen. Voorliggend studierapport betreft een tussentijdse actualisatie van de problematiek op basis van recenteregegevens, meer bepaald de periode juli 2016 – juni 2017.

Fileproblematiek op afritten snelwegen Vlaanderen 2013 en 2015

Publicatiedatum
Inhoud

De Vlaamse Overheid investeerde de voorbije jaren in het slimmer maken van onze snelwegen door de uitbouw van het verkeersmeetnet ‘Meten in Vlaanderen’. Hierbij zijn verkeersdetectoren (dubbele detectielussen) in het wegdek ingebouwd waaronder ook op alle op- en afritten. Hierdoor werd het mogelijk om na te gaan op welke afritten zich filevorming voordoet. De analyse uit deze studie is gebaseerd op de meetgegevens van het meetnet ‘Meten in Vlaanderen’.

De studie werd een eerste keer uitgevoerd in april 2013 op basis van meetdata uit 2012 met 88% van de afritten opgenomen in de analyse. Hiermee werd een objectieve basis gelegd voor verder detailonderzoek naar concrete en realiseerbare oplossingsmaatregelen.

Medio 2015 waren op enkele afritten na alle afritten in Vlaanderen uitgerust met detectoren en werd de studie een tweede keer uitgevoerd (meetdata juli 2014-juni 2015) en verwerkt in een bijkomend rapport. Naast een update van de cijfers geeft dat rapport ook de evolutie van de afritfiles en de effecten van een aantal recente aanpassingen aan de weginfrastructuur weer.

Intro
Files op afritten kunnen onveilige verkeerssituaties creëren op de uitvoegstrook of de hoofdrijbaan van de snelweg. Om deze problematiek in kaart te brengen, voerde het Verkeerscentrum een systematische screening uit van alle afritten van de Vlaamse snelwegen. Er werd telkens nagegaan waar, wanneer en hoe frequent komen terugslaande files vanop afritten voor.
Abonneer op Verkeersvolume en wegcapaciteit